20101030

Poems by Raycho Roussev

      
       Райчо Русев-Райсън: роден
на 20 октомври 1949 г. в село Малко 
Брягово, Хасковско (на бай Кольо,
шофьора, момчето). Живял съм в три времена и четири държави. Превел съм 7-8 книги от руски език: проза. 
       Започнах да публикувам свои стихове на 55 г. възраст.  
("Отивам да ровя  за стихове"










          Raycho Roussev-Rajsun: born on October 20th, 1949. In Malko Bryagovo, Haskovo (Bai Kolio's son). I've lived in three periods and in four countries. I've translated 7-8 books from russian: prose.
          I've been publishing since I was 55 years old.
          ("I'm going to seek for poetry")



Крива усмивка 

Такова едно положение, значи.
Такъв един кофти момент.
Май Господ си има по-важни задачи.
Изглежда не му е до мен.

А дяволът – дявол! Седи на монета
и драска поредния ден.
Познато ми някак. Тук само морето
е малко по-старо от мен.

Усмихнат накриво ми иде наум, че
когато ми дойде редът,
на дявола молива сам ще наплюнча:
- Удряй черта! – ще река.

Ще драсне в тефтера за края на сметката,
дето платих-преплатих.
Какво пък, след време и тая отметка
може да мине за стих.



Песничка

В утрото пътеката е лека.
Бяхме със невидими крила.
Името ú рекъл-недорекъл,
тя като вихрушка отлетя.

Пътища. По пладне се преплитат.
– Добра стига! – И денят бе храм!
Къде бързах, някой да ме пита.
Аз отминах, тя остана там.

Изтъня. Изгуби се след време.
В сън потъна и във зимзелен,
пътят, който тръгваше от мене,
пътят, който стигаше до мен.

Но навек да сте благословени
и от моя предвечерен час,
ти, която мина покрай мене,
ти, покрай която минах аз. 


Твой е изборът 

Помни!
Иде изгрев след тъмното.
След зимата винаги идва пролет.

Обратното по-добре забрави.

Силна е смъртта, но и животът е силен.
И над ямата има небе.

Низкото няма дъно.
Святото няма връх.
Твой е изборът - накъде.


 
Както

Както вятърът търси посока,
както капката търси потока,
      тъй човек път към другите търси.

Както рибата търси дълбокото,
както птицата търси високото,
      тъй човек самотата си търси.

И в ума си, и във кръвта си,
с надежди, любови и вери,
нито знае какво - но го търси.
Нито знае какво ще намери.



5 коментара:

  1. Харесаха ми стиховете. Мъдри, без претенция. Поздравления!
    Искра Христова

    ОтговорИзтриване
  2. Носещи светлина, добрина и топли сърдечни ветрове са стиховете Райсънови:)
    Поздрав!

    Стефи- Инди

    ОтговорИзтриване
  3. Благодарско, познати и непознати приятели)))
    Бъдете!
    Райчо Русев - Райсън

    ОтговорИзтриване
  4. Какво пък, след време и тая отметка
    може да мине за стих.
    ------------------------------------
    Така правиш ти от незабележимите за другите дребнички неща - поезия. И даже понякога си мисля, намираш, преди да си потърсил. Затова е някак спокойно в твоите въпроси, мъдро!

    ОтговорИзтриване